Föräldrakoll är en digital utbildning för dig som är idrottsförälder och vill veta mer om hur du kan stötta ditt barn att utvecklas och vilja fortsätta idrotta.
I fyra digitala lektioner får du i filmklipp och kortare texter ny kunskap, inspiration och konkreta tips kring hur du i praktiken kan vara en stöttande idrottsförälder.
Innehållet i lektionerna
Varje lektion i Föräldrakoll har ett eget tema. I den första lektionen belyser vi den forskning som finns inom området och som är bra att ha med sig som en kunskapsbas. Lektion 2 handlar om begreppen glädje och motivation samt om myten om att barn inte längre får tävla inom idrotten. Den tredje och fjärde lektionen tipsar om hur vi som föräldrar konkret kan förhålla oss och agera före och efter träning/match samt under träning/match. Här tittar vi närmare på konkreta beteenden kopplade till engagemang och kommunikation samt går igenom vikten av att anamma ett ansträngningsfokus som idrottsförälder.
Samtliga lektioner är uppbyggda enligt samma struktur. Först en inspirations- och kunskapsdel, bestående av filmer och kortare textfakta. Därefter en kort reflektionsdel, där du funderar över några kortare avstämningfrågor kopplade till materialet du just tagit del av.
Hur gör jag om jag vill gå utbildningen?
Föräldrakoll är en helt kostnadsfri utbildning och det går snabbt och enkelt att registrera dig. Klicka på ”registrera” och fyll i uppgifterna som efterfrågas. När du är klar med registreringen kan du närsomhelst sätta igång med den första lektionen.
Referenslista
Innehållet i Föräldrakoll baseras uteslutande på forskning. Nedan hittar du en referenslista.
Augustsson, C. (2007).
Unga idrottares upplevelser av föräldrapress.
Doktorsavhandling. Karlstads universitet.
Dorsch, T. E., Thrower, S. N., & Lowe, K. (2020).
Parent involvement in youth sport: Developmental considerations regarding children, adolescents, and emerging adults.
I Bruner, M. W., Eys, M. A., & Martin, L. J. (Red.). The Power of Groups in Youth Sport (s. 241-256).
Academic Press.
Knight, C. J., Neely, K. C., & Holt, N. L. (2011).
Parental behaviors in team sports: How do female athletes want parents to behave?
Journal of Applied Sport Psychology, 23(1), 76-92.
O’Rourke, D. J., Smith, R. E., Smoll, F. L., & Cumming, S. P. (2014).
Relations of parent-and coach-initiated motivational climates to young athletes’ self-esteem, performance anxiety, and autonomous motivation: who is more influential?
Journal of Applied Sport Psychology, 26(4), 395-408.
Tuyckom, C. (2018). Youth sport participation.
A comparison between European member states. In Green, K., & Smith, A. (Red.).
Routledge Handbook of Youth Sport (s. 61-71).
Routledge.
Visek, A. J., Achrati, S. M., Mannix, H. M., McDonnell, K., Harris, B. S., & Di Pietro, L. (2015).
The fun integration theory: toward sustaining children and adolescents sport participation.
Journal of Physical Activity and Health, 12(3), 424-433.
Fallby, J. (2015).
Gör det bättre själv om du kan!: forskning och praktiska råd till föräldrar med idrottande barn.
(s.101) Saltjö-Boo: Pintxo